SEO tips: 6 SEO råd for å bedre rangeringen av siden din


seo

Her er noen grunnleggende SEO råd som er fundamentalt for alle som ønsker å være på nett i dag. Det er som en god frokost før en lang dag på jobb.

HVA ER SEO?

Selve betydningen av ordet og hva det er forkortet for har man fått servert mange ganger, og kanskje har du sett at det står «SEO» og «søkemotoroptimalisering» på annonser over alt på internett. Det er mange som selger dette og man har jo hørt at man må ha det.

Men hva er det egentlig? Og hvordan kan man bruke for å øke salg og bevissthet rundt bedriften eller organisasjonen?

1. FUNDAMENTET

Linker, betalte annonser og sosiale medier er toppingen på iskremen på siden din. Det viktigste man skal ha på plass før alt dette settes i gang er CMS-systemet, infrastrukturen, informasjonsoversikt og ikke minst innholdet på siden. Det er dette som er fundamentet for videre optimalisering av din hjemmeside.

2. DOMENENAVN, URL’ER OG PERMALINKER

Valget du tok eller har tatt på et domenenavn er ikke så farlig lengre. Det er selvfølgelig noen fordeler ved å ha et domenenavn som inneholder ditt fokus søkeord men fordelene her viskes mer og mer ut med meningsfullt innhold og den totale SEO-pakken man kan implementere med merkevarenavn og navn man kan huske i farten.

Viktigere er URL’ene, nettadressene som videre forteller folk og søkemotorer hva man kan forvente å finne på den siden nettadressene linker til fra søkefeltet. Det er da altså svært viktig å gjøre disse adressene om til noe som heter permalinker som gjør dem menneskelig lesbare.

Istedenfor en nettadresse som ser slik ut:
www.agenta.no/?page_id=420

så vil dette være mye mer forståelig og lesbart:
www.agenta.no/kontakt/

3. HVA SØKEMOTORER SER ETTER
  • Innhold: Hva søkemotorer finner av emner, tittler, bilder og tekst, søkeord og beskrivelser på siden.
  • Ytelse: Hvor raskt laster siden og virker den som den skal? Er den mobilvennlig?
  • Autoritet: Har siden din godt nok innhold til å bli linket til og gjerne fra sider som allerede har høyere autoritet?
  • Brukervennlighet: Er siden brukervennlig og finner besøkende frem til det de leter etter gjennom navigasjon og oppsett? Ser siden trygg og ryddig ut?
4. HVA SØKEMOTORER IKKE SER ETTER
  • Feil bruk av nøkkelord: Overforbruk av fokusnøkkelord på siden din.
  • Kjøpte linker: Lett å få tak i men dette gir ingen mening i SEO sammenheng og vil heller virke negativt i lengden.
  • Dårlig brukervennlighet: Er det vanskelig å forstå hvordan man skal bruke siden? Er det alt for mye reklame? Hvis du vet hvor mye din fluktfrekvens er på – og den ligger på 60%-80% – er det klart at noe er galt.
5. VIT HVA DIN BEDRIFTSMODELL ER

Det er ikke alle som setter seg ned og fokuserer på hva hovedmålene er. Dette er svært viktig på nett.

  • Hva definerer en konvertering/omsetning for deg?
  • Er det et salg fra en nettbutikk, en mailadresse til en liste eller en spesifikk tjenestesom er målet?
  • Hva gjøres for at besøkende skal treffe dine mål om å konvertere/omsette?
6. NÅ KAN DU TENKE MER PÅ SOSIALE MEDIER

Å produsere godt innhold som deles på Facebook, Twitter, Instagram etc vil generere mer trafikk til siden din. Igjen så liker de store søkemotorene denne sammenhengen med godt innhold folk liker å lese/se og vil derfor rangere din side høyere basert på dette.

Det er ikke bare på hjemmesiden din du bør gjøre dette. Det er mange plattformer som kan jobbe sammen med hjemmesiden din slik som:

  • Din bedrifts Facebook side
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-poster
  • Betalte reklamekanaler slik som Google AdWords

Se hvordan siden din ligger an på en webanalyse. Ta testen her og se!

Del gjerne

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *